
  ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ ТА ПРОЦЕСИ

47

Lopata Marian Olehovych

Peculiarities of the information warfare of the Russian 
Federation in Poland in the period before the full-scale 
invasion of Ukraine

Peculiarities of the information warfare of the Russian Federation in Poland...|| C. 47–52

Introduction. In the period preceding Russia’s 
full-scale invasion of Ukraine, the Russian Federation 
engaged in widespread propaganda dissemination on 
a global scale. Poland was no exception, becoming 
a key target of Russian propaganda and disinforma-
tion efforts aimed at exposing and exacerbating divi-
sions within Polish society while promoting Russian 
narratives among Polish citizens. A central focus 
of this disinformation campaign was Ukraine, which 
represented a pivotal objective of Russian foreign pol-
icy – namely, the reintegration of former post-Soviet 
states into a new geopolitical framework under Rus-
sian influence.

To achieve this objective, it was essential for Rus-
sia to undermine Ukraine’s access to assistance 
and support from its Western neighbors, particularly 
Poland, which had emerged as one of Ukraine’s most 
significant allies. Poland, both historically and pres-
ently, remains highly vulnerable to Russian propa-
ganda and disinformation operations. These efforts 
have manifested in numerous actions targeting not 
only Ukraine but also Europe and other geopolitical 
adversaries, such as the United States, which are 
viewed as key rivals of Russia in Central and Eastern 
Europe.

Furthermore, Russia continues to wield influence 
over Central European states through indirect mecha-
nisms, such as political partnerships and covert influ-

UDC 327.5:316
DOI https://doi.org/10.24195/2414-
9616.2024-6.8

Lopata Marian Olehovych
Candidate of Political Sciences, Associate 
Professor at the Department of Political
Science, Program “Ethics-Politics-
Economics”
Ukrainian Catholic University
Ilariona Sventsitskoho str., 17, Lviv, 
Ukraine
ORCID: 0000-0002-6598-1319

The article investigates the mechanisms and impact of Russian disinformation 
and propaganda in Poland during the period leading up to Russia’s full-scale invasion 
of Ukraine on February 24, 2022. It provides an analysis of how Russian narratives targeted 
Polish society to undermine its cohesion, weaken its support for Ukraine, and destabilize 
the region of Central-East Europe..
Poland as a main advocate of Ukraine in Europe become one of the main targets of Russian 
disinformation activities abroad. Russian narratives were spread through a network of pro-
Russian websites (e.g., Sputnik, RT) and niche portals like dziennik-polityczny.com, xportal.
pl, and obserwatorpolityczny.pl. These sites often employed tactics like reproducing Russian 
media content and disseminating conspiracy theories.
Social media platforms were also instrumental in propagating Russian messages, with fake 
accounts and groups amplifying anti-Western, anti-Ukrainian, and anti-Semitic rhetoric. 
The publication underscores the systematic nature of Russian disinformation in Poland 
during the prewar period. By leveraging digital platforms, aligning with local political actors 
like the Confederation, and exploiting socio-political grievances, Russia sought to destabilize 
Poland and weaken its support for Ukraine. The content disseminated by pro-Russian social 
media platforms consistently blamed Ukraine for the conflict in the Donbas region, while 
framing the West, including the USA and the EU, as unreliable and manipulative partners 
for Poland. Furthermore, the analysis identifies the alignment of Russian disinformation 
campaigns with domestic political forces in Poland, particularly the Confederation party. 
Key figures like Janusz Korwin-Mikke actively echoed Kremlin narratives, contributing to 
the propagation of anti-Western and anti-Ukrainian rhetoric. «The Confederation» political 
party, a coalition of far-right and populist political factions, played a pivotal role in amplifying 
Russian narratives.
Key words: Russian disinformation, propaganda, Poland, Ukraine, Kremlin narratives, digital 
platforms, Confederation. 

ence campaigns, which are evident in various coun-
tries across the region.

This article examines the primary methods of Rus-
sian propaganda and disinformation warfare that have 
impacted Polish society, particularly in the period 
leading up to the full-scale invasion on February 24, 
2022, when Russian troops launched coordinated 
attacks on Ukraine from both Russian and Belarusian 
borders.

The study’s objectives are to investigate the Pol-
ish portals that contain content that coincides with offi-
cial Russian narratives, revealing pro-Russian portals 
in Poland in the time before full-scale invasion of Rus-
sia to Ukraine. Also, the article’s objectives include 
peculiar messages disseminated by pro-Russian por-
tals against Ukraine and the West.

Research methods includes secondary data 
from reliable sources, such as reports by the Centre 
for the Analysis of Propaganda and Disinformation 
(CAPD), the Center for International Relations, OKO 
Press, as well as the analysis of the research pro-
vided by Polish, and Ukrainian political scholars. The 
analysis includes content from various Polish-lan-
guage portals and their alignment with Russian disin-
formation campaigns. 

 Results. A report by the Centre for the Analysis 
of Propaganda and Disinformation was published in 
2019, discussing the results of monitoring specific Pol-



НАУКОВИЙ ЖУРНАЛ «ПОЛІТИКУС»

48 Випуск 6. 2024

ish websites from March 15 to April 15, 2019. (which 
was the aim of the research in this study as well), 
treated it as a source of data, conducted a second-
ary analysis of the results presented in it, and focused 
on a detailed description of specific actions taken by 
selected portals and citing examples of disinformation 
tactics used. The mentioned report is a very important 
and reliable study, which was included in this study to 
understand the essence of Russian disinformation in 
Poland on the eve of the full-scale war between Rus-
sia and Ukraine, which erupted on February 24, 2022, 
for obtaining relevant information about the main 
directions of the Russian disinformation campaign.

Russian media outlets disseminate their «alterna-
tive perspective» on global events not only via offi-
cial channels but also through supplementary infor-
mation platforms, including digital media. A report by 
the Center for International Relations (CSM) identifies 
over 50 pro-Russian websites operating in Poland, 
which disseminate disinformation through trusted 
local entities aligned with similar political ideologies 
[13]. In contrast, OKO.Press, a news service special-
izing in investigative journalism and fact-checking, 
reports that approximately 23 such websites feature 
content linked to sources like Sputnik, RT, or Voice 
of Europe [8, 9]. Notably, these «niche websites» 
exhibit significant variability in reach, attracting audi-
ences ranging from tens of thousands to several mil-
lion visits per month [6].

Russian media outlets disseminate their so-called 
«alternative perspective» on global events not only 
through official channels but also via supplemen-
tary platforms, including digital media. A report by 
the Center for International Relations (CSM) iden-
tified over 50 pro-Russian websites operating in 
Poland [13]. These websites propagate disinforma-
tion through trusted local entities aligned with sim-
ilar political ideologies [6]. In contrast, OKO.Press, 
a news service specializing in investigative journalism 
and fact-checking, reports that approximately 23 such 
websites feature content linked to sources such as 
Sputnik, RT, or Voice of Europe [8, 9]. These «niche 
websites» demonstrate significant variability in audi-
ence reach, attracting between tens of thousands 
and several million visits per month [6].

Several notable characteristics of these web-
sites can be observed. They often mediate content 
from similar portals or replicate materials directly 
from Sputnik; publish articles espousing explicit 
(and sometimes extreme) right-wing views; dissem-
inate conspiracy theories; operate on both Polish 
and foreign servers; and lack verifiable information 
about their editorial boards. For instance, the web-
site Dziennik-polityczny.com claims Adam Kaminski 
as its editor-in-chief. Kaminski is an active Facebook 
user who frequently shares links to articles from his 
portal, as well as content from other anti-Ukrainian, 
anti-American, or anti-refugee websites. He also pro-

motes articles from the «Independent Political Daily» 
(Niezależny dziennik polityczny, NDP) [13] portal in 
various Facebook groups. These groups, which boast 
over 15,000 members, include «Patriots» (Patri-
oci), «Poles Not Only in Poland» (Polacy nie tylko 
w Polsce), «Patriotic Poland» (Patriotyczna Polska), 
«Polish-Russian Friendship» (Przyjaźń polsko-rosy-
jska), and «Dissolve the European Union – Official» 
(Rozwiązać Unię Europejską – official) [5, 8].

At this juncture, it is important to highlight websites 
such as Xportal.pl and Obserwatorpolityczny.pl. The 
latter features publications on current events, history, 
ideas, politics, and economics, with a reach of approx-
imately 41,000 visitors per month [9]. According to its 
editor-in-chief, Bartosz Bekier, the portal’s mission is 
to «present facts often overlooked in the official media 
discourse» [10]. Notably, the portal has cited informa-
tion sourced from the Russian station NTV, and Bar-
tosz Bekier himself has appeared on the station mul-
tiple times.

According to Olga Jastrzębska [5], the content 
on this portal often adopts an anti-Ukrainian stance, 
openly supporting Novorossiya – a Russian geopolit-
ical project aimed at seizing occupied Ukrainian terri-
tories in the country’s east, which was envisioned as 
a precursor to the broader disintegration of Ukraine [5]. 
The portal’s rhetoric frequently employs negative lan-
guage regarding the Ukrainian government and its 
citizens.

The second website, Xportal.pl, has a smaller 
reach, attracting approximately 31,000 visitors per 
month [5]. However, it warrants attention due to its 
association with the «Russkiy Mir Foundation» («Rus-
sian World Foundation»), an organization linked to 
Kremlin-affiliated oligarchs such as Konstantin Malo-
feev. The site also offers a Russian-language version 
and publishes content, particularly by a contributor 
using the pseudonym «Krakauer», that glorifies Rus-
sian policies and emphasizes alleged Russophobia 
among Poles [5]. The portal describes its mission 
as «unveiling the mechanisms governing politics by 
exposing patterns and moderating free speech for 
authors interested in publishing content on political 
events and phenomena, as well as those related to 
politics».

To synthesize these observations, it is worthwhile to 
analyze the role of such portals in spreading Russian 
disinformation. A report by the Center for the Analysis 
of Propaganda and Disinformation (CAPD), published 
in May 2019, examined selected Polish-language 
websites over the period of March  15 to April 15, 
2019 [6]. Since this analysis conducted by a Polish 
think tank covered a broad range of research topics 
and provided material relevant to the questions posed 
in this study, the findings were used as a key data 
source.

The case study on Poland was structured in 
two stages: first, a secondary analysis of data from 



  ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ ТА ПРОЦЕСИ

49

the aforementioned CAPD report, and second, 
an additional investigation conducted by Katarzyna 
Savrańska, which focused on portals employing vari-
ous disinformation techniques [12].

The CAPD report under discussion analyzed 
eight websites: pl.sputniknews.com, kresy.pl, alex-
jones.pl, zmianynaziemi.pl, nczas.com, neon24.pl, 
magnapolonia.org, and dziennik-polityczny.com. The 
study aimed to identify key messages and narratives 
regarding the European Parliament (EP) elections, 
the image of the European Union during the pre-elec-
tion period, and Russia’s portrayal and actions in 
various contexts. A total of 279 publications were 
analyzed using the media monitoring tools «Versus» 
and «Google Advanced Search» [6]. Each article was 
classified based on its emotional tone, resulting in 
three categories.

The analysis revealed that most messages had 
a negative tone, with specific topics deliberately 
framed in a negative light. According to the report, 
many of these publications either republished Rus-
sian narratives verbatim or disrupted the logical struc-
ture of the text by, for instance, including three state-
ments from Russian officials alongside only one from 
a Western counterpart, or by omitting the broader 
context of events entirely [5].

Some topics were consistently (100% of cases) 
presented with a negative connotation, such as 
discussions involving Israel, France, Germany, 
and Petro Poroshenko. Conversely, content related 
to the political party «Konfederacja KORWiN Braun 
Liroy Narodowcy» (commonly referred to as «Confed-
eration») was presented exclusively in a positive light. 
Additionally, the Polish editorial board of «Sputnik» 
published seven interviews during the study period, 
five of which featured representatives of the «Con-
federation», accounting for over 70% of the portal’s 
content concerning Poland, Europe, and the election 
campaign [11].

In the analysis, coverage of Russia’s image was 
negative in only 31% of cases, while the majority 
of content (58%) was neutral [5]. Narratives related 
to Russia frequently emphasized threats of World 
War III in Europe and portrayed Russia’s actions as 
countermeasures against perceived threats from 
the West. These themes were framed within the con-
text of Western and NATO provocations. Additional 
narratives depicted the so-called «mythical» Russian 
disinformation campaign as a distraction by the West 
from its own internal issues. Other key narratives 
included claims that Russia harbored no hostile 
intentions toward Ukraine, expressed concern about 
the situation in Ukraine from Russia’s perspective, 
denied the presence of Russian forces in Ukraine, 
and suggested the potential for dialogue with Ukraine 
contingent upon a change in Kyiv’s government.

In the Polish context, Russia was portrayed ambiv-
alently. On one hand, narratives emphasized the need 

for cooperation with Russia as an equal partner [5]. 
On the other hand, similar to the policies of Germany 
and France, Russia’s policies were presented as 
equally detrimental to Poland.

The portrayal of Ukraine on the analyzed portals 
was predominantly negative, with 47% of the content 
casting the country in an unfavorable light. Narratives 
depicted Ukraine as a weak and façade state that 
threatened neighboring countries, lacked democratic 
structures, and was governed by an oligarchic system 
that exploited its resources. The portals emphasized 
an artificially sustained conflict with Russia and pre-
sented recurring themes such as allegations that Petro 
Poroshenko fostered destabilization in Ukraini-
an-Russian relations, descriptions of a war-weary 
society longing for peace, claims that the annexation 
of Crimea was legal, warnings of a potential World 
War III if Ukraine joined NATO, and efforts to under-
mine Polish-Ukrainian relations [12].

Similarly, coverage of Poland was overwhelm-
ingly negative, with 71% of articles featuring adverse 
themes. A broad range of narratives emerged in 2019, 
including the denial of Polish sovereignty and asser-
tions that the political elite were incompetent, corrupt, 
or subservient to external powers; claims of threats 
to Poland from the United States and Jewish inter-
ests; portrayals of Poland’s subjectivity as being 
undermined by the West; negative consequences 
of Poland’s membership in the European Union; alle-
gations of potential armed conflict involving Poland 
with either the West or Russia; advocacy for Poland to 
regain its sovereignty and shift its political discourse. 
In addition, the following themes can be seen: asser-
tions that U.S. military support for Poland exposed 
the country to potential Russian retaliation, as Rus-
sia sought to defend itself against NATO aggres-
sion; claims that Western actors (including the EU, 
the U.S., Germany, and Israel) acted to Poland’s det-
riment, exploiting the country for their interests; alle-
gations that opposition parties such as Civic Platform 
and Spring worked against Poland’s national inter-
ests, serving Western patrons, and defending Ger-
man domination in Europe; Calls for Poland to estab-
lish an alternative balance of power to free itself from 
dependence on German (EU), American, or Israeli 
influence, and opposition to what was described as 
the «colonization» of Poland by Ukrainians. These 
narratives positioned the «Confederation» political 
party as the sole force advocating for Polish sover-
eignty and defending the country’s interests. The 
party was portrayed as a safeguard against perceived 
threats from the EU, Israel, and other foreign powers, 
and its success in elections was framed as essential 
to Poland’s future [8, 9].

According to Ukrainian political scholar Stanislav 
Zelichovski, «Confederation» could be considered as 
the United Far-Right party that encompassed almost 
all Far-Right movements in Poland and became a sig-



НАУКОВИЙ ЖУРНАЛ «ПОЛІТИКУС»

50 Випуск 6. 2024

nificant political force in the Polish political scene in 
recent years before the Russian full-scale invasion 
of Ukraine on 24 February 2022 [1]. First and fore-
most, its rhetoric and activities are anti-systemic, 
anti-immigration, anti-Western, and anti-Ukrainian, 
which is why its theses are often difficult to distin-
guish from Kremlin propaganda. The path of this polit-
ical force began in October 2018, when MP Jakub 
Kulesza decided to join the party of the odious pol-
itician Janusz Korwin-Mikke’s New Hope/KORWIN. 
A little later, efforts began to form an alliance between 
KORWIN and the National Movement. In December 
2018, both political forces decided to run jointly in 
the European Parliament elections.

In January 2019, the group was joined by other 
far-right forces: Grzegorz Brown’s organization 
«Rise» and Piotr Lyroj-Marzec’s Effective party» 
(pl. «Skuteczni Piotra Liroya-Marca»). In February 
of the same year, the group adopted the official name 
«Confederation of KORWIN Brown Lyroj», and in 
March, the «Confederation» parliamentary group was 
created in the Sejm [7].

In the 2019 European Parliament elections, 
the Confederation garnered more than 600 thousand 
votes, which secured it fourth place. In the same year, 
a federal political party, the Confederation of Freedom 
and Independence, was founded.

In 2019, in the Polish parliamentary elections, 
the Confederation won more than a million votes 
(6.81%) and was represented in the Sejm by 11 MPs. 
At the same time, a united parliamentary group «Con-
federation» was created, with Jakub Kulesza as its 
chairman and Krzysztof Bosak as its deputy [1]. In 
2018, G. Brown stated that «Ukraine is a fiction. And 
it is a dangerous fiction. The fiction of an independent 
state as a civilized partner and the fiction of a sover-
eign nation with which we can finally normalize neigh-
bourly relations». 

Another important part of the Confederation 
political party was «New Hope», which was a right-
wing, liberal-conservative, Eurosceptic political force 
founded by Janusz Korwin-Micke. After his resigna-
tion, the party was headed by Slavomir Mencen.

J. Corwin-Mikke argues that the separatist Donetsk 
People’s Republic and Luhansk People’s Republic, 
which are not recognized by any country in the world 
except Russia, are full-fledged states, that the con-
sequences of the bombing of the hospital in Mariupol 
are just a montage of the Ukrainian government [1].

The cited analysis shows that there is a certain 
correlation between the narratives appearing in some 
alternative sources and the messages of the official 
Russian media. Moreover, it should be noted that 
in the meantime, media monitoring (including social 
media) was also carried out by other organizations, 
as the «flooding» of disinformation in the information 
space took place throughout the European Union. 
In Poland, on the other hand, despite the activity 

of the aforementioned portals, the spread of disin-
formation in social media is also noted. Thus, fake 
accounts or groups with a specific focus spread 
sources and/or narratives that coincide with Rus-
sian messages, or even directly quote, for example, 
«RT» or «Sputnik» [3]. One example of such activity 
in Poland is the networks of accounts operating on 
Facebook (FB) and Twitter (TT) detected in the last 
weeks before the elections. Fan pages on FB refer to 
anti-Semitic, pro-Kremlin, anti-EU content and support 
for the «Confederation» and groups refer to a «patri-
otic worldview» [14]. What’s more, some fan pages 
«impersonate» Polish mainstream media, which can 
contribute to the credibility and willingness of users to 
read the publications that appear [1]. Grid accounts 
on TT operate similarly, spreading disinformation 
by linking content from «RT» or the Polish version 
of Sputnik», pro-Russian anti-Semitic, anti-Ukrainian, 
and anti-Muslim portals, as well as those of national-
ists and small blogs [9].

Conclusion. This study has examined the mech-
anisms and scope of Russian disinformation warfare 
in Poland during the period preceding the full-scale 
invasion of Ukraine. Through the analysis of pro-Rus-
sian broadcasts and numerous portals established by 
agents of Russian influence, the research highlights 
the strategies employed to disseminate disinforma-
tion and promote Kremlin narratives.

Poland, as a key advocate for Ukraine in Europe, 
emerged as a primary target of these disinforma-
tion activities. The dissemination channels included 
prominent platforms such as Sputnik, RT, and Voice 
of Europe, as well as Polish-language portals like 
dziennik-polityczny.com, xportal.pl, and obserwator-
polityczny.pl. Social media played a pivotal role, with 
newsgroups such as «Patriots», «Poles not only in 
Poland», «Patriotic Poland», «Polish-Russian Friend-
ship», and «Dissolve the European Union – official» 
amplifying anti-Ukrainian and anti-Western narratives.

The content disseminated by these platforms 
consistently blamed Ukraine for the conflict in 
the Donbas region, while framing the West, includ-
ing the USA and the EU, as unreliable and manip-
ulative partners for Poland. Furthermore, the analy-
sis identifies the alignment of Russian disinformation 
campaigns with domestic political forces in Poland, 
particularly the Confederation party. Key figures like 
Janusz Korwin-Mikke actively echoed Kremlin narra-
tives, contributing to the propagation of anti-Western 
and anti-Ukrainian rhetoric.

BIBLIOGRAPHY:
1.	 Желіховський С. Поразка українофобів: як 

польська «Конфедерація» розвалюється після вибо-
рів. Європейська правда. 2022. URL: https://www.
eurointegration.com.ua/articles/2023/10/27/7172292/ 
(дата звернення: 17.01.2024).

2.	 Antyukraińska desinformacja, mowa nienawiści, 
propaganda. Fundacja Centrum im. Profesora 



  ПОЛІТИЧНІ ІНСТИТУТИ ТА ПРОЦЕСИ

51

Bronisława Geremka. 2023. Retrieved from https://
geremek.pl/wp-content/uploads/2023/12/Antyukrainska-
dezinformacja.5.Podsumowaniemonitoringu14.pdf (on 
19.04.2024)

3.	 Antyukrainska propaganda w mediach 
społecznościowych. Demagog. 2023. Retrieved from 
https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/antyukrain-
ska-propaganda-w-mediach-spolecznosciowych-lu-
ty-i-marzec/ (on 24.03.2024)

4.	 Balcer, A. Polska pamięć historyczna i polityka 
wobec Ukrainy i Ukraińców. Fundacja im. Stefana 
Batorego. 2019. Retrieved from https://www.batory.org.
pl/wp-content/uploads/2023/08/Polska_Ukraina_histo-
ria.pdf (on 18.7.2024)

5.	 Jastrzębska, O. Prorosyjskie portale internetowe 
w Polsce i innych krajach Europy Środkowej jako 
istotny element kształtowania prowadzonej przez 
Rosję wojny informacyjnej. Ante Portas – Studia nad 
Bezpieczeństwem, 2018. 2(11), 132–133.

6.	 Lelonek, A., Marek, M. Wybory do PE 2019: 
zagrożenia informacyjne dla Polski cz. 2. Centrum 
Analiz Propagandy i Dezinformacji. 2019. Retrieved 
from https://capd.pl/pl/analizy/209-wybory-do-pe-2019- 
zagrozenia-informacyjne-dla-polski-cz (on 10.03.2024)

7.	 Lublin Triangle: A comprehensive report on the 
spread of Russian disinformation in the countries of the 
Lublin Triangle. Detector Media. 2023. Retrieved from 
https://en.detector.media/post/lublin-triangle-a-com-
prehensive-report-on-the-spread-of-russian-disin-
formation-in-the-countries-of-the-lublin-triangle (on 
25.02.2024)

8.	 Mierzyńska, A. Próba wpłynięcia na wyniki 
wyborów? Dwie siatki «patriotycznych» trolli wspierały 
Konfederację. OKO.press. 2019. Retrieved from https://
oko.press/proba-wplyniecia-na-wyniki-wyborow-dwie-si-
atki-patriotycznych-trolli-wspieraly-konfederacje (on 
4.02.2024)

9.	 Mierzyńska, A. Rosyjską propagandę szerzą 
polskie portale. Znaleźliśmy 23 takie witryny! OKO.press. 
2019. Retrieved from https://oko.press/rosyjska-propa-
gandeszerza-polskie-portale-znalezlismy-23-takie-witr-
yny/ (on 8.02.2024)

10.	Misja «Obserwatora politycznego» Obserwator 
Polityczny. 2024. Retrieved from https://obserwatorpol-
ityczny.pl/misja (on 23.01.2024)

11.	Niezależny Dziennik Polityczny. 2024. Retrieved 
from https://dziennik-polityczny.com/kontakt/

12.	Savranska, K. Problematyka walki informacyjnej 
w relacjach Rosji z wybranymi państwami europejskimi. 
Instytut Mediów, Dziennikarstwa i Komunikacji 
Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. 2020. Retrieved 
from https://mediastery.ug.edu.pl/wp-content/
uploads/2021/09/Savranska-Kateryna_Problematyka-
walki-informacyjnej-w-relacjach-Rosji-z-wybranymi-
pa%C5%84stwami-europejskimi.pdf (on 29.05.2024)

13.	Wierzejski, A. Wojna informacyjna w Internecie. 
Przeciwdziałanie prokremlowskiej dezinformacji w 
państwach Europy Środkowej i Wschodniej. Centrum 
Stosunków Międzynarodowych. 2017. Retrieved from 
https://www.academia.edu/34620618/Raport_CSM_
WOJNA_INFORMACYJNA_W_INTERNECIE_9_pdf 
(on 17.02.2024)

14.	Witkowski, P. Sputnik wylądował. Kim są 
antyukraińscy «kresowiacy» z Konfederacji. OKO.press. 

2023. Retrieved from https://oko.press/sputnik-wyladow-
al-kim-sa-kresowiacy-z-konfederacji (on 14.04.2024)

REFERENCES:
1.	 Zelichovski, S. (2023). The defeat of the 

Ukrainophobes: how the Polish “Confederation” is 
falling apart after the elections. European Pravda. 
Retrieved from https://www.eurointegration.com.ua/arti-
cles/2023/10/27/7172292/ (on 19.12.2023)

2.	 Antyukraińska desinformacja, mowa nienawiści, 
propaganda. (2023). Fundacja Centrum im. Profesora 
Bronisława Geremka. Retrieved from https://geremek.
pl/wp-content/uploads/2023/12/Antyukrainskadez-
informacja.5.Podsumowaniemonitoringu14.pdf (on 
19.04.2024)

3.	 Antyukrainska propaganda w mediach 
społecznościowych. (2023). Demagog. Retrieved from 
https://demagog.org.pl/analizy_i_raporty/antyukrain-
ska-propaganda-w-mediach-spolecznosciowych-lu-
ty-i-marzec/ (on 24.03.2024)

4.	 Balcer, A. (2019). Polska pamięć historyczna 
i polityka wobec Ukrainy i Ukraińców. Fundacja im. 
Stefana Batorego. Retrieved from https://www.batory.
org.pl/wp-content/uploads/2023/08/Polska_Ukraina_
historia.pdf (on 18.7.2024)

5.	 Jastrzębska, O. (2018). Prorosyjskie portale 
internetowe w Polsce i innych krajach Europy Środkowej 
jako istotny element kształtowania prowadzonej przez 
Rosję wojny informacyjnej. Ante Portas – Studia nad 
Bezpieczeństwem, 2(11), 132–133.

6.	 Lelonek, A., & Marek, M. (2019). Wybory 
do PE 2019: zagrożenia informacyjne dla Polski cz. 2. 
Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji. Retrieved 
from https://capd.pl/pl/analizy/209-wybory-do-pe-2019- 
zagrozenia-informacyjne-dla-polski-cz (on 10.03.2024)

7.	 Lublin Triangle: A comprehensive report on the 
spread of Russian disinformation in the countries of the 
Lublin Triangle. (2023). Detector Media. Retrieved from 
https://en.detector.media/post/lublin-triangle-a-com-
prehensive-report-on-the-spread-of-russian-disin-
formation-in-the-countries-of-the-lublin-triangle (on 
25.02.2024)

8.	 Mierzyńska, A. (2019). Próba wpłynięcia na wyniki 
wyborów? Dwie siatki «patriotycznych» trolli wspierały 
Konfederację. OKO.press. Retrieved from https://oko.
press/proba-wplyniecia-na-wyniki-wyborow-dwie-si-
atki-patriotycznych-trolli-wspieraly-konfederacje (on 
4.02.2024)

9.	 Mierzyńska, A. (2019). Rosyjską propagandę 
szerzą polskie portale. Znaleźliśmy 23 takie witryny! OKO.
press. Retrieved from https://oko.press/rosyjska-propa-
gandeszerza-polskie-portale-znalezlismy-23-takie-witr-
yny/ (on 8.02.2024)

10.	Misja «Obserwatora politycznego» (2024). Obser-
wator Polityczny. Retrieved from https://obserwatorpoli-
tyczny.pl/misja (on 23.01.2024)

11.	Niezależny Dziennik Polityczny. (2024). Retrieved 
from https://dziennik-polityczny.com/kontakt/

12.	Savranska, K. (2020). Problematyka walki 
informacyjnej w relacjach Rosji z wybranymi państwami 
europejskimi. Instytut Mediów, Dziennikarstwa i 
Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Gdańskiego. 
Retrieved from https://mediastery.ug.edu.pl/wp-content/
uploads/2021/09/Savranska-Kateryna_Problematy-



НАУКОВИЙ ЖУРНАЛ «ПОЛІТИКУС»

52 Випуск 6. 2024

ka-walki-informacyjnej-w-relacjach-Rosji-z-wybrany-
mi-pa%C5%84stwami-europejskimi.pdf (on 29.05.2024)

13.	Wierzejski, A. (2017). Wojna informacyjna 
w Internecie. Przeciwdziałanie prokremlowskiej 
dezinformacji w państwach Europy Środkowej i 
Wschodniej. Centrum Stosunków Międzynarodowych. 
Retrieved from https://www.academia.edu/34620618/

Raport_CSM_WOJNA_INFORMACYJNA_W_INTER-
NECIE_9_pdf (on 17.02.2024)

14.	Witkowski, P. (2023). Sputnik wylądował. 
Kim są antyukraińscy “kresowiacy” z Konfederacji. 
OKO.press. Retrieved from https://oko.press/sput-
nik-wyladowal-kim-sa-kresowiacy-z-konfederacji  
(on 14.04.2024)

У статті досліджуються механізми та вплив російської дезінформації та пропаганди 
в Польщі в період, що передував повномасштабному вторгненню Росії в Україну 
24 лютого 2022 року. У ній проаналізовано, як російські наративи впливали на 
польське суспільство з метою підірвати його згуртованість, послабити підтримку 
України та дестабілізувати регіон Центрально-Східної Європи.
Польща як головний адвокат України в Європі стала однією з головних мішеней 
російської дезінформаційної діяльності за кордоном. Російські наративи поширювалися 
через мережу проросійських веб-сайтів (наприклад, Sputnik, RT) та нішевих порталів, 
таких як dziennik-polityczny.com, xportal.pl та obserwatorpolityczny.pl. Ці сайти часто 
використовували такі тактики, як відтворення російського медіа-контенту 
та поширення теорій змови.
Платформи соціальних мереж також відігравали важливу роль у поширенні російських 
меседжів: фейкові акаунти та групи посилювали антизахідну, антиукраїнську 
та антисемітську риторику. 
У публікації підкреслюється систематичний характер російської дезінформації в Польщі 
у довоєнний період. Використовуючи цифрові платформи, співпрацюючи з місцевими 
політичними гравцями, такими як Конфедерація, та експлуатуючи соціально-
політичне невдоволення, Росія прагнула дестабілізувати Польщу та послабити її 
підтримку України. Контент, поширюваний проросійськими соціальними мережами, 
постійно покладав відповідальність за конфлікт на Донбасі на Україну, а Захід, 
зокрема США та ЄС, зображувався як ненадійний і маніпулятивний партнер Польщі. 
Крім того, аналіз виявив узгодженість російських дезінформаційних кампаній 
з внутрішніми політичними силами Польщі, зокрема з партією «Конфедерація». Такі 
ключові фігури, як Януш Корвін-Мікке, активно повторювали кремлівські наративи, 
сприяючи поширенню антизахідної та антиукраїнської риторики. Політична партія 
«Конфедерація» як коаліція ультраправих і популістських політичних фракцій, 
відіграла ключову роль у посиленні російських наративів.
Ключові слова: російська дезінформація, пропаганда, Польща, Україна, кремлівські 
наративи, цифрові платформи, Конфедерація.

Особливості інформаційної війни Російської Федерації 
в Польщі у період перед повномасштабним вторгненням 
в Україну
Лопата Мар’ян Олегович

кандидат політичних наук, доцент 
кафедри політичних наук
програми «Етика-Політика-Економіка»
Закладу вищої освіти «Український 
католицький університет»
вул. Іларіона Свєнціцького, 17, Львів, 
Україна
ORCID: 0000-0002-6598-1319


